Blijkbaar is dit een vraag die in veel Nederlandse huishoudens wordt gesteld. Het Waalwijkse reclamebureau Digi-D wordt met grote regelmaat verward met overheidsdienst DigiD, wat zorgt voor de digitale identiteit van de Nederlandse burger. Die verwarring hoeft op zich niet erg te zijn, want je kan bij het reclamebureau toch niet inloggen met je nationale digitale identiteit. Bovendien is de site van Digi-D duidelijk die van een marketing- en reclameburau en heeft duidelijk niets te maken met onze overheid.
Maar één van de oorzaken komt toch bij onze eigen overheid vandaan. Een korte Google-actie leert dat heel veel gemeenten zelf niet weten hoe je DigiD schrijft. Dat betekent in de praktijk dan mensen dus foutief worden doorverwezen naar reclamebureau Digi-D door hun eigen lokale overheid! En dat is op z’n minst toch wel zorgelijk te noemen.
Mag je dan niet gewoon van de burger anno 2012 verwachten dat hij in staat is zelfstandig de juiste DigiD te vinden en hier hun vragen aan te stellen? De overheid vindt blijkbaar van wel, maar de praktijk is weerbarstiger.
Veel mensen proberen e-mails met vragen naar DigiD te sturen. Het blijkt dat al meer dan tienduizend Nederlanders al zoekende op het contactformulier van het reclamebureau uitkwamen en hier hun vraag stelden. Overigens sturen ze niet alleen vragen, maar ook allerlei vertrouwelijke informatie, waaronder hun gebruikersnaam en wachtwoord. Hoe mensen de site van Digi-D (duidelijk een reclamebureau) verwarren met die van DigiD is mij persoonlijk een raadsel, maar het blijkt bij een aanzienlijk aantal medeburgers toch te gebeuren.
Wat nu? De meest eenvoudige maatregel (en gezien de media-aandacht is de kans best aanwezig dat ’t nu eindelijk gaat gebeuren) is het reclamebureau van naam laten veranderen en de domeinnaam laten verwijzen naar de echte DigiD. Is dat nou een fraaie oplossing? Nou, nee. De symptomen zijn dan misschien de wereld uit, maar het begint natuurlijk bij de verantwoordelijkheid van de overheden die moeten leren hoe ze de naam van hun eigen producten spellen. En daarnaast moeten ze duidelijker zijn naar hun burger. Meer voorlichting dan? Misschien…, maar of dat helpt?
Want ondanks de vele instructies, brieven en campagnes zijn er nog steeds tienduizenden Nederlanders die niet snappen dat hun digitale identiteit, genaamd DigiD, toegang geeft tot al hun fiscale en andere overheidsgerelateerde informatie. En er is niemand anders die daar iets mee te maken heeft. En dan te bedenken dat er uitgebreid in het nieuws is geweest dat DigiD’s misbruikt zijn om belastingfraude mee te plegen. Overheidsorgaan DigiD zal nooit om een wachtwoord vragen, maar mensen moeten ook leren om verantwoord met hun digitale identiteit om te gaan. Het is dus nog maar de vraag of nóg meer voorlichting de sleutel tot succes is.
Dit nieuws is natuurlijk een mooie “gratis reclame”-stunt van het reclamebureau in kwestie. Slim aangepakt, want ze maken er gelijk een bewustwordingscampagne van, door de website zuinigopuwdigid.nl in het leven te roepen. Kent gelijk het hele land je bedrijf. Maar bekijk het eens van de andere kant: dit wordt misschien wel de meest succesvolle beveiligingscampagne rondom DigiD ooit. Kan de overheid nog wat van leren.
Comments are closed